Kuo procesinė kūryba naudinga kiekvienam vaikui?
Skaitantys mūsų tinklaraštį bei lankantys studiją „Kuria
vaikai“ tikrai žino, kad beveik visi mūsų užsiėmimai yra orientuoti į
procesinę kūrybą ir meną. Net ir rankdarbiai, kurių yra tik maža dalis, vis
vien yra organizuojami taip ir tokie, kad vaikas čia turėtų kiek įmanoma
daugiau kūrybinės ir sprendimų priėmimo laisvės. Procesine kūryba labai
domiuosi ir ją propaguoju ikimokyklinio amžiaus vaikams ne šiaip sau – tai yra
pati tinkamiausia meninė veikla tokio amžiaus vaikams ne tik dėl jų raidos
ypatybių bei paties proceso smagumo, bet ir dėl daugelio kitų kūrybiškos
asmenybės lavėjimui svarbių savybių.
Kas yra toji procesinė kūryba arba kūrybos procesas?
Kūrybos procesas – tai ne mokymas kaip sukurti meną, o
leidimas bei galimybių suteikimas vaikams patiems atrasti, bandyti ir kurti. Čia
svarbu ne kas sukuriama, o kaip tai daroma, todėl kūrybos procese svarbiausia
yra laisvė – laisvė rinktis kaip daryti, kokias priemones iš esamų naudoti,
kaip jas panaudoti, laisvė realizuoti savo idėjas ir mintis, atsipalaiduoti ir
mėgautis pačiu procesu. Būtent tai, kaip vaikas jaučiasi kurdamas ir yra
svarbiausioji proceso kūrybos savybė – dažnai, net ir nesiorentuojant į
rezultatą, jis vis tiek gaunasi savaip gražus ir unikalus, tačiau tai yra
tiesiog kaip pridėtinė vertė, o ne siekiamybė. Net jei nutinka ir priešingai,
jei rezultatas čia iš viso nesigauna arba gaunasi kažkoks chaosas ir nieko
gražaus – svarbiausia čia yra ne jis, o patirtis: priemonių, technikos
išbandymo, malonumo pasinerti į procesą, galiausiai paties vaiko santykio su jo
kuriamu menu.
Kuo procesinė kūryba naudinga ikimokyklinukui?
Procesinė, o ne rankdarbių kūryba vaikams yra ideali
pradžia ne tik pažindintis su menu ir kūryba, bet ir lavinti itin svarbias
asmenybės savybes – čia jie gali drąsiai, nebijodami suklysti bandyti ir
atrasti priemones, techniką, išbandyti tik jiems patiems kilusias idėjas.
Stebėdami, kas gaunasi sumaišius, priklijavus, nukirpus, įlašinus, įbėrus,
įpylus ir t.t. vaikai ne tik atsipalaiduoja, saugiu būdu išreiškia susikaupusias emocijas, mėgaujasi, stebi bet ir patys
mąsto, priima sprendimus, analizuoja, pažįsta, eksperimentuoja, rizikuoja,
įvertina ir vėl bando naujas idėjas, jas keičia, tobulina, dalinasi patirtimi su draugais! O tai juk ir yra
svarbiausios asmenybės savybės, be kurių nebeįsivaizduojama ateities visuomenė. Jau nekalbant apie tai, kad lavėja ir fizinė raida - smulkioji ir stambioji motorika, rankų-akių koordinacija, taktiliniai ir kiti sensoriniai įgūdžiai.
Ir tai dar ne viskas – šios visos savybės prisideda ir prie mums vis dar taip svarbių
ir dažnai net pervertinamų geresnių akademinių (matematikos, kalbų ir kt.)
pasiekimų. Tuo tarpu, jei pažintis prasideda nuo mažiau ar daugiau sudėtingų
rankdarbių su aišku baigtiniu rezultatu, skirtingų gebėjimų vaiką tai gali
demotyvuoti, „atbaidyti“ nuo kūrybinių užduočių ar netgi dar blogiau, netinkamai
juos organizuojant nuslopinti prigimtinį jo kūrybiškumą. Apie tai, kodėl
rankdarbiai kartais gali būti net labai žalingi ikimokyklinio amžiaus vaikui, plačiau
jau rašiau tinklaraščio įraše „Kodėl įprasti kūrybiniai darbeliai irrankdarbiai ne visada naudingi jūsų vaiko kūrybiškumui?“
Tuo tarpu su procesine kūryba taip nutikti tiesiog negali, nes kaskart ją pradėjus nei pats vaikas, nei tėvai, nei pedagogai nežino, kas iš to išeis ir kuo gi tai baigsis, todėl ir lūkesčių nėra. O kai nėra lūkesčių ir baimės suklysti, tuomet daryti, bandyti, eksperimentuoti ir visu tuo mėgaujantis visapusiškai ugdytis bei lavėti tampa daug paprasčiau.
Beje, procesinė kūryba yra tinkama ne tik vaikams, bet ir
suaugusiems, kurie mano esantys nekūrybiški, „nemokantys piešti“ ir pan., nes
procesinė kūryba yra be taisyklių, todėl išlaisvina, padrąsina ir prijaukiną
norą kurti.
Kodėl darželiuose ar namuose procesinė kūryba nėra labai
dažna?
Visų pirma, todėl, kad dažniausiai ji būna labai nešvari.
Tai yra bene pagrindinis minusas tvarką ir švarą itin vertinantiems bei namų grožį
puoselėjantiems tėvams, darželių švarą bei auklėtinių drabužius saugančios
auklėtojoms. Tačiau iš tikrųjų ši problema lengvai išsprendžiama – vaikai procesinės
kūrybos metu tiesiog neturėtų būti rengiami darbužiais, kuriais dar norėsite
juos papuošti išėjimui į viešumą. Kai vaikai apsirengę drabužiais, kurių
nebaisu sutepti, procesinės kūrybos malonumas įgauna tikrąją prasmę.
Vietą,
kurioje kuriama, taip pat įmanoma apsaugoti – aišku, tai yra sunkiau nei tik
aprengti tinkamus drabužius, bet labai norint – tikrai įmanoma iškloti dideliu
gabalu plėvelės, namuose tai atlikti pavyzdžiui, vonioje ant lengvai išvalomų
plytelių ir t.t. „Kuria vaikai“ studijos atveju, mes jos dekoravimą ir
interjero puošimą paaukojome praktiškumui ir patogumui – kad nereikėtų nuolat
vaikų trikdyti prašymais neištepti, nepripilti, neišdažyti ir pan. neturime puošniai
įrengtų patalpų, tačiau suteikiame vaikams visiškos kūrybinės laisvės galimybę.
Tad nors tinkamas pasiruošimas procesinei kūrybai yra iššūkis suaugusiems, jis
tikrai neturėtų būti kliūtimi vaikams išgyventi ir nuolat patirti tikrąjį
malonumą kurti! O jei trūksta idėjų procesinei kūrybai – „Kuria vaikai“
tinklaraštyje gausu tokių veiklų idėjų ir jų fotoreportažų.
Kūrybos procesu mėgautis linkinti,
Dovilė
Visos straipsnyje naudojamos nuotraukos yra studijos "Kuria vaikai" nuosavybė.