Paprastas pratimas kūrybiškumui lavinti: tinka ir vaikams, ir suaugusiems!

Ar esate iš ko nors girdėję tokius žodžius: "mes patys nekūrybiški, tai ir mūsų vaikas toks pats". O gal patys esate ne kartą taip sakę apie save ir savo vaikus? Jei taip, tuomet pats laikas pakeisti požiūrį į kūrybiškumą, kaip į kažką mistiško bei ne visiems prieinamo ir pasiekiamo! Tikra tiesa, kad vaikai savo kūrybiškumu kelis kartus pranoksta net patį kūrybiškiausią suaugusijį, tačiau gera žinia yra ta, kad kūrybiškumas kaip raumuo - treniruojant jis auga ir tvirtėja! Tad net jei tikrai jaučiatės visiškai pametę vaikystėje turėtą prigimtinį kūrybiškumą, noriu pradžiuginti jus papasakodama apie labai efektyvius du pratimus, kurie visiškai nieko nekainuoja, yra labai įdomūs ir įtraukiantys, o, svarbiausia, nuolat juos praktikuojant bent po 2 minutes per dieną, jūsų ir jūsų vaikų kūrybiškumas pastebimai lavinsis ir augs! Juk kaip yra pasakiusi Maya Angelou, "You Can’t Use Up Creativity. The More You Use, The More You Have" ("Neįmanoma išnaudoti kūrybiškumo - kuo daugiau juo naudojatės, tuo daugiau jo turite" - čia toks pažodinis vertimas, niekaip nesugalvoju tiksliausio jo atitikmens lietuviškai, angliškai šis posakis skamba tiesiog tobulai).
Pirmoji metodika - "Nebaigtos figūros"

Šios metodikos esmė - per dvi minutes nupiešti kuo daugiau įvairiausių piešinių, kuriuose būtų panaudoti du šalia vienas kito esantys apskritimai arba T formos figūra. Tai populiariausi šios metodikos variantai, tačiau jų yra tikrai gerokai daugiau (panaudoti kryžiukus, didelį rutulį, kvadratą ir t.t.) Kai atlikome šį pratimą su apskritimais seminare, o vėliau lyginome rezultataus su visa auditorija, paaiškėjo, kad dauguma piešėme labai panašius variantus - vyšnias, undines, žiūronus, akinius, automobilius ir pan., t.y. tai, kas toli gražu nėra kūrybiškumo požymis, o tiesiog tai, kas atėję iš patirties ir asocijuojasi su tiesiog matytais dalykais. Taip, pasak A. Bulotos, vyksta su mūsų mintimis ir bet kuriame kūrybiniame darbe - paprastai pirmosios idėjas būna elementarios apie tai, ką mes kažkada matėme, patyrėme, žinojome, ir tik gerokai ilgiau padirbėjus ir atmetus šias pirmines idėjas, prasideda tos, kurios išties yra autentiškos, originalios ir kūrybiškos. Todėl praktikuojant šį pratimą kasdien, skiriant jam vos po 2 minutes per dieną, pastebėsite, kaip kaskart darotės originalesni, varaintai tampa įdomesni, netikėti ir tikrai kūrybiški! Ir tokia treniravimosi nauda atsispindės ne tik šiame smagiame žaidime, bet ir apskritai kūrybiškam jūsų mąstymo lygiui! Tiesa, nepamirškite šio testo duoti ir savo vaikams - vieną lapą darykite jūs, kitą duokite vaikui, pamatysite, kaip vaikai jus nustebins! Seminare labai prajuokino A. Bulotos pavyzdys, kaip jis davęs lapą vaikui tikėjosi, kad jis ilgai mąstys ir galvos, o jis vos po poros minučių atnešė visiškai pilnai užpildytą lapą - visus apskritimus sujungė horizontaliais brūkšniais ir pasakė, kad tai ilgas traukinys su vagonais! Argi nenuostabu, koks paprastas, o kartu išmintingas yra vaikų protas?! Su T formos lapu vaikas padarė lygiai taip pat greitai - pratęsęs T raidę iš viršaus viso lapo T fromoje pasakė, kad tai... kapinės su daug kryžių! Fantastika!
Taigi, labai rekomenduoju šį pratimą kiekvienam - tegul jis tampa jūsų rytinio kavos/arbatos puodelio ritualu ir jau netrukus džiaugsitės gerokai "pakūrybiškėjusiu" jūsų mąstymu!
Parsisiųsti OO kūrybiškumo testus galite čia: OO kūrybiškumo testas
Parsisiųsti T formos užduočių lapus galite štai čia: T kūrybiškumo testas
Antroji metodika - Alternatyvų paieška (arba divergentinis mąstymas)
Ši metodika dar paprastesnė, mat jai nereikia nei lapo, nei pieštuko ir atlikti ją galite tiesiog stovėdami automobilių kamštyje ar stovėdami eilėje prekybos centre! Jums tereikia pasirinkti vieną bet kokį įprastą kasdien naudojamą daiktą (kėdė, lėkštė, gėlė, stalas, plyta, ratas ir t.t.) ir per dvi minutes mintyse ar garsiai sugalvoti jam daugybę alternatyvių panaudojimo būdų, išskyrus tikrąją jo paskirtį. Pirmaisiais bandymais ir vėl susidursite su ta pačia problema - vardinsite tai, kas paprastai su tais daiktais ir šiaip yra daroma (nors jų paskirtis ir ne tokia), tačiau jeigu priimsite sąlygą, jog jūsų neturi riboti nei tikrovė, nei realybė, nei laikmetis, galite fantazuoti ir visai neįmanomus dalykus, alternatyvų ratas labai prasiplės! Jei kasdien praktikuosite šį pratimą, labai greitai pajausite, kaip jūsų alternatyvos skirtingiems daiktais kaskart tampa vis labiau originalios ir netikėtos, o tai, savaime suprantama, lavins ir jūsų bendrą mąstymą kūrybiškumo link!
Šis alternatyvų įvardinimas rodo štai tokius jūsų mąstymo kriterijus:
Mąstymo greitį - kiek daug skirtingų idėjų galite sugalvoti per nurodytą laiką.
Mąstymo lankstumą - kiek įvairių aspektų sugalvote tam pačiam reiškiniui ar daiktui.
Mąstymo originalumą - kokių netikėčiausių, neįprastų idėjų galite sugalvoti.
Mąstymo detalumą - kaip galite patobulinti ir paįvairinti detalėmis savo idėjas.
Aš tikrai, rekomenduoju praktikuoti šiuos metodus kasdien - patys pamatysite, jie tikrai veiksmingi ir įpratus tampa labai smagiu ir naudingu dienos ritualu, o įtraukiant į tai ir vaikus, tampa tikrai smagia kūrybiškumą ugdančia šeimynine pramoga!
Na, tai kam gi galime panaudoti, pavyzdžiui, puodo dangtį? :)