Įdomiausios mobiliosios aplikacijos mažiesiems arba saikingo išmanųjų naudojimo malonumai
Nors pastaruoju metu telefonų ir planšečių naudojimas vaikų laisvalaikiui yra "pliekiamas" daugybėje apie jų žalą informuojančių straipsnių ir diskusijų, tačiau aš atstovauju ir pritariu tai stovyklai, kuri visgi mano, kad saikingai ir protingai naudojamos informacinės technologijos yra ne tik galimos, bet ir būtinos 21 amžiaus vaikų laisvalaikio veikloje. Gyvename amžiuje, kuriame visas gyvenimo sritis vienaip ar kitaip liečia informacinės technologijos ir tų sąsajų kasdien tik daugėja, todėl drausti jomis naudotis vaikams gali būti tikrai žalinga jų ateičiai. Tačiau, žinoma, tą daryti reikia sąmoningai ir apgalvotai, o ne kišti vaikams telefonus kiekvieną laisvą minutę - nederėtų didžiuotis ir džiaugtis, kad dvimetis puikiai įvaldęs visas jūsų išmaniojo funkcijas ir pats lengvai susiranda žaidimus ar daineles, nes tai nėra nei joks talentas, nei išskirtinis gebėjimas - tą gali kiekvienas šiuolaikinis mažylis, jei prie išmaniųjų prietaisų praleidžia per daug laiko, o tai jau stipriai žalinga ne tik jo fizinei sveikatai, bet ir psichinei raidai! Tačiau, jei namuose turite griežtas taisykles, kiek laiko vaikas gali saikingai kasdien ar kas keletą dienų praleisti prie išmaniųjų prietaisų, ir deramai jų laikotės - belieka pasirūpinti kitu šio klausimo aspektu: ką per šiuos įreginius jūsų vaikai žiūrės ar žais. Būtent apie tai šiame įraše ir norėsiu plačiau pakalbėti - apie keletą mums labiausiai patikusių mobiliųjų aplikacijų mažiesiems.
Pritariu
ir džiaugiuosi už tas šeimas, kurioms pavyksta savo vaikus visiškai
apsaugoti nuo telefonų ir planšečių iki 3 metų, tačiau vėliau
pusvalandis per dieną, o dar vyresniems ir valanda, gali virsti ne tik
smagiu laiko praleidimu, susipažinimu su technologijomis, bet ir puikia
edukacine pramoga. Viskas, ko reikia - tai ne paduoti vaikui telefoną
ir leisti siųsti bei žiūrėti, ką tik jis nori, o kruopščiai atrinkti,
ką vaikui žaisti ir žiūrėti, t.y. patiems arba kartu su vaiku parsiųsti
tokias programėles ir žaidimus, kurie ne tik neturėtų jokio aiškaus
žalojančio poveikio (smurtas, agresija ir t.t.), bet ir nebūtų tiesiog
paprastai tariant, "buki" ir absoliučiai neturintys jokios nei
ugdomosios, nei vertybinės prasmės (pvz., "Angry birds" žaidimas). Tiesa,
tiek ir įvairiuose realiuose vaikų žaidimuose ir užsiėmimuose, tiek ir
išmaniuosiuose, aš nepropaguoju gryno ugdymo - t.y., žaisdamas vaikas
neturi jaustis kaip pamokoje ir įsitempęs sąmoningai kažko mokytis.
Tikroji realių žaidimų paskirtis yra tiesiog žaisti, o bežaidžiant,
nejučia ir išmokti, lygiai taip pat žaidimus savo dukrai stengiuosi
atrinkti ir telefonui bei planšetei. Taigi, keletu tokių, tiek
dukrai, tiek man labiausiai patikusių ir pasidalinsiu - galbūt jie jūsų
mažųjų pusvalandžius/valandą per dieną padarys prasmingesniais ir
įdomesniais. Sakydama, patikusių abiems - nemeluoju, nes neretai tą
dienai skirtą laiko limitą prie planšetės praleidžiame kartu - dukra
rodo, ką ir kaip galima žaisti, leidžia išmėginti man, aptarinėjame,
kalbamės diskutuojame apie žaidimus, ir taip net ir toji valanda prie
išmaniojo virsta smagiu ir kokybišku laiku kartu.
Mūsų namuose
prie planšetės ar telefono dukrai leidžiama praleisti po valandą per
dieną. Ir visai nesvarbu, ar kasdien po ją išnaudoja, ar tik kartą ar
kelis per savaitę (pavyzdžiui, vasarą planšetė dulka neprisiminta
lentynoje net po kelias savaites, nes yra daug smagesnių veiklų ir
užsiėmimų), kitą dieną dėl to daugiau laiko prie jos praleisti
neleidžiama. Likus 10 minučių iki valandos, perspėjame, kad liko žaisti
10 minučių, paskui perspėjame likus penkioms ir kai jau reikia planšetę
padėti. Turime griežtą taisyklę, jei pasibaigus valandai planšetės
dukra padėti nenori, gali pažaisti dar 10 minučių, tačiau rytojaus dieną
planšetės negauna iš viso - taip vaikas pats renkasi bei mokosi
atsakomybės už savo paties pasirinkimus. Smagiausia tai, kad šiai
taisyklei įsisavinti užteko vieno karto, kai dukra tikrai suprato, kad
susitarimo nepaisius, rytojaus dieną nepadės jokie prašymai ir
gudravimai. Todėl jei kažkoks žaidimas, atėjus laikui padėti planšetę,
būna pačiame įkarštyje ir ji pasinaudoja papildomomis 10 minučių,
perspėta apie tai, kad ryt planšetės negaus, atėjus rytojui ji jos net
ir neprašo!
Kita svarbi taisyklė, kad planšete/telefonu naudotis galima tik ryte arba dieną, bet ne vakare
- nereikia nė skaityti mokslinių tyrimų apie tai, kaip vaiko nervų
sistemą ekranuose matyti vaizdai veikia ir stimuliuoja dar gerokai po
baigimo juos stebėti, nes tai realiai pasitvirtina vaikų elgesyje - keli
kartai jos naudojimo vakare prieš miegą net ir žaidžiant gražius ir
žaismingus žaidimukus, mums yra "kainavę" ilgą ir nuobodų migdymo
procesą, nes nors vaikas jau ir pavargęs, bet smegenys dar intensyviai
apdoroja žaistą informaciją ir vaizdus, todėl lengvai užmigti niekaip
nepavyksta.
Taigi, pagaliau prie šio įrašo esmės - kelių mums išties patikusių ir smagių mobiliųjų programėlių/ aplikacijų/ žaidimų!
Dr. Panda Veggie garden - Dr. Pandos žaidimų yra visa serija, tačiau jie yra mokami, tad visų
nesame išbandžiusios, bet vienas iš kelių išbandytų ir mėgiamiausių yra būtent šis.
Jame vaikas herojui Pandai padeda auginti įvairias daržoves ir vaisius,
todėl išbando ir atlieka visą procesą nuo sėklos pasodinimo iki derliaus
nuėmimo. Taip vaikas, nors ir ekrane, bet pamato visą augalo augimo
ciklą, susipažįsta su jo priežiūros niuansais, būtinomis augimui gamtos
sąlygomis ir pan. Kiekvieno augalo skirtingų augimo ciklų metu reikia
atlikti užduotis, reikalaujančias greitos reakcijos,
priežasties-pasekmės suvokimo. O kadangi daktaras Panda augina net 12
skirtingų augalų, ką sužinoti ir ko išmokti tikrai bus! Žaidimas laisvai
"įkandamas" trimečiui ir vyresniems, bet jei tenka telefoną duoti ir
mažesniam, tai bus įdomu ir jam.
Dr. Panda School - dar
vienas šaunus šios serijos žaidimas, kuriame yra labai daug veiksmo ir
įvairiausių veiklų - galima būti mokytoju ir mokiniais, atlikti įvairias
užduotis, kūrybinius darbelius, pasigaminti maisto, apsilankyti
mokyklos medicinos kabinete, žaidimų aikštelėje ir dar daug įvairiausių
dalykų vienoje daktaro Pandos mokykloje. Vėl gi, žaidimas mokamas, bet
viename žaidime tiek veiklos ir vietos patenkinti smalsumą, kad tikrai
verta. Mūsų dukra pirmuosius kelis kartus po parsiuntimo beveik visą
savo vienos valandos per dieną limitą išnaudodavo ties šiuo žaidimu!
Įdomus bus 3-6 metų mažiesiems smalsuoliams.
Pepi Tree
- labai smagus, spalvingas ir nuotaikingas lietuvių (!) kompanijos
sukurtas žaidimas, kuriame vaikas susipažins su miško gyventojų gyvenimu
atlikdamas įvairias smagias užduotėles - įsitikins, kad pelėdos labai
gerai mato naktį ir sudėlios dėlionę, susipažins su drugelio išsiritimo
ciklu nuo vikšrelio, kurį reikės pamaitinti smarkiai pamiklinant ranką
ir lavinant rankų-akių koordinaciją, iki drugelio; sužinos ką valgo ir
ko nemėgsta voverės, padės nupinti voratinklį vorui bei prigaudyti į jį
musių ir kitų vabzdžių, pamatys, kaip miške užauga grybai ir uogos bei
padės šias gėrybes ežiukui susikrauti ant spyglių ir galiausiai atves
kurmį požemių labirintais į jo šiltą lovelę. Žodžiu, skirtingų įdomių,
pažitinių ir lavinančių veiklų šiame žaidime - apstu, grafika be galo
ryški, muzikinis ir garsų fonas - taip pat netikėtai smagus ir neįkyrus.
Kai pirmą kartą išbandėme, siuntėmės nepilną nemokamą versiją, tačiau
po pirmo karto iškart tapo aišku, kad tai tas žaidimas, už kurį kelių
eurų neverta gailėti. Gamintojas deklaruoja šį žaidimą tinkant 5 metų ir
jaunesniems, ir jis tikrai tinka ir daug jaunesniems ir tiem patiems
penkiamečiams :)
Pepi Bath - dar vienas tos pačios
kompanijos produktas, smagiu žaidimu mokantis higienos dalykų -
praustis, maudytis, karpytis nagus, skalbtis ir t.t. Vaikas visus šiuos
veiksmus gali atlikti padėdamas arba žaidimo herojui berniukui, arba
mergaitei. Kaip ir pirmajam aptartam Pepi žaidimui - tik geriausios
rekomendacijos! Amžius toks pat, kaip ir ankstesniajame.
Kapu Forest - panašaus pobūdžio į Pepi Tree žaidimas, tačiau su kitais miško gyvūnais ir kitokiomis lavinamosiomis veiklomis, o kadangi jis dar ir nemokamas, tai tikrai vertas būti žaidžiamas. Beje, šiame žaidime esanti užduotis su geniu, dukrai buvo puiki pažintinė programa - žaidime girdimas gana tikroviškas genio balsas, tad kartą jau būnant tikrame miške ir pirmą kartą išgirdus genio kalenimą, dukra iškart su džiaugsmu ir pasidižiavimu įvardino, kas čia per paukštis! Kūrėjas deklaruoja amžių 1-4+
Tokios yra mūsų su dukra trumpos kelios rekomendacijos, o mes mielai išgirstume, kokios mobiliosios programėlės yra populiariausios tarp jūsų mažųjų - pasidalinkite kokybiškomis, prasmingomis ir ugdančiomis per žaidimą mobiliosiomis programėlėmis.
Dovilė,
Mananti, kad kaip yra laikas kūrybai, žaidimams, gamtai, knygoms, taip yra ir laikas technologijoms ;)