Laisvas žaidimas - laiko švaistymas ar tikrasis vaiko ugdymas?
„Laisvas žmogus nė vieno mokslo neturi mokytis vergiškai (...), prievarta sielai įkaltos žinios yra netvirtos. Geriausias būdas mokytis yra žaidimas“ (Platonas, „Valstybė“). Nors žaidimų būtinybe ir nauda neabejota jau gilioje senovėje, o vėliau daugybė mokslinių tyrimų tai patvirtino, šiuolaikinės visuomenės tempai, iššūkiai, standartai ir siekiamybės žaidimą nepelnytai nustūmė prie nereikšmingų ir laiką švaistančių užsiėmimų. Tai lėmė, jog tėvai, trokšdami vaikams sėkmingos ateities, perdėtą dėmesį telkia ir daugybę pastangų bei laiko deda į ankstyvą mokymą ir ugdymą, užuot leidę jiems pilnu tempu patirti tikrąją žaismingą vaikystę. Ir viso to paradoksas tame, kad ne primestinai, iš iš anksto paruoštų užduotėlių, o kaip tik laisvai žaidžiant mažametis išmoksta daugiausiai – įgūdžiai, patirtys ir nauji pojūčiai geriausiai įsimenami, įsisąmoninami ir įtvirtinami, kai žaidžiama, tyrinėjama ir atrandama su malonumu, savo tempu bei savo noru ir pačiam inicijuojant.
Laisvas žaidimas: kas jis ir kuo
naudingas vaiko lavinimui
Žaidimo sąvoką šiuo metu tenka girdėti labai
dažnai: ją vartoja tiek įvairios ugdymo įstaigos, pristatydamos savo ugdymo
programų ypatumus, tiek patys tėvai, kalbėdami apie vaikų lavinimą ir ugdymą
užduotimis, tačiau žaismingu būdu. Tačiau tikrasis žaidimas nėra nė viena, nė
kita – tikrasis žaidimas ir tikrosios jo naudos bei vertės atspindimos būtent
išskirtinai laisvo žaidimo konceptu. O tai reiškia, kad laisvu žaidimu
gali būti vadinama tik tokia vaiko veikla, kuri neturi iš anksto numatyto
rezultato, neturi vertinimo, vaikui yra maloni, džiuginanti, jo paties
inicijuota bei gali būti pradėta ir baigta paties vaiko apsisprendimu. Būtent
toks žaidimas gali vadintis laisvu ir tik toks žaidimas vienu ir tuo
pačiu metu apima begalės vaiko savybių bei kompetencijų ugdymą jam pačiam to nė
nesuprantant ir savo noru. Taigi, ką toks laisvas žaidimas lavina? Ogi visą
spektrą būtinų dvidešimt pirmojo amžiaus piliečio savybių ir kompetencijų:
kūrybingumą, vaizduotę, sprendimų priėmimą, loginį ir kritinį mąstymą, problemų
sprendimą, savarankiškumą, pasitikėjimą savimi ir kitais, kognityvinius,
socialinius, lingvistinius, komandinio darbo ir diplomatijos įgūdžius, emocinį
intelektą ir svarbiausia, mažina stresą bei suteikia vaikams galimybę
kontroliuoti situacijas, taip visam gyvenimui suformuojant suvokimą, kad tai
jis gali valdyti gyvenimo aplinkybes, o ne turi būti priklausomas nuo jų.
Pastarosios savybės - suvokimo ir gebėjimo valdyti aplinkybes - trūkumas, pasak laisvo žaidimo guru, psichologijos
profesoriaus Peterio Grėjaus, kuris daug dešimtmečių paskyręs laisvo žaidimo
tyrinėjimams, yra būtent tas esminis
aspektas, kodėl daugiau akademiškai ugdyti ir mažiau laisvai žaidę vaikai,
suaugę yra daug labiau linkę sirgti depresija, linkę į suicidines mintis,
agresiją, negeba užmegzti ilgalaikių tvarių santykių ir yra nelaimingi. Maža to, moksliniai tyrimai patvirtino, kad laisvo žaidimo trūkumas gali turėti įtakos
tokių sutrikimų kaip hyperaktyvumas bei dėmesio sutrikimo sindromas atsiradimui
ar paūmėjimui. Be to, laisvo žaidimo metu patiriamos būsenos skatina gamintis
ir išsiskirti dopaminui, seratoninui (laimės hormonams), todėl vėlgi,
moksliškai patvirtinta, daug laisvai žaidžiantys vaikai yra laimingesni už
tuos, kurie šio gyvybiškai svarbaus jiems dalyko stokoja. Ir galiausiai,
vaikui, turinčiam visas šias būtinąsias kompetencijas ir savybes, įsisavinti
akademinius dalykus tampa daug lengviau, paprasčiau ir jis, atėjus laikui ir
susikūrus reikiamoms neuronų jungtims, tą padaro daug greičiau ir tikslingiau. Tad
akivaizdu, kad dar Platono suvokta žaidimo būtinybė šiais laikais yra dar kur
kas svarbesnė, tačiau yra nepelnytai nuvertinta ankstyvojo akademinio ugdymo
perspektyvoje.
Laisvas žaidimas ir akademinis mokymas per žaidimą – kodėl jie tokie skirtingi?
Taigi, kaip jau minėta anksčiau, pagal mokslininkų išskiriamas laisvą
žaidimą charakterizuojančias savybes, įvairios vaikams tėvų ar pedagogų
parengtos užduotėlės, kad ir pateikiamos žaidimo forma, tačiau turinčios
konkretų tikslą/rezultatą/lūkesčius ir tikslingai mokančios tam tikrų
akademinių dalykų (raidžių, spalvų, geoemetrinių formų, automobilių pavadinimų
ir t.t.) iš tikrųjų nėra žaidimas, todėl ir jas atliekant su pačiais
mažiausiais nederėtų manipuliuoti žaidimo terminu – vadinkime viską tikraisiais
vardais, ir jei tai yra mokymas, taip jį ir pavadinkime, kad ilgainiui
nesukeltume vaikui neigiamų asociacijų žodžiui žaidimas. Kodėl neigiamų? Todėl
kad ir koks smalsus bebūtų vaikas, pirmajame septynmetyje jis turi nepažabotą smalsumą bei instinktą
žaisti ir per žaidimą įvairiausių dalykų mokytis pats, tuo tarpu kažkieno parengtos
akademinės užduotys, turinčios mūsų
nustatytą tikslą ir rezultatą (mėlynas kaladėles surušuok su mėlynais
daiktais,
dvi mašinėles padėk kur du taškai, tris – kur trys ir t.t.) sveikam ir
smalsiam
mažyliui įdomios ir nedemotyvuojančios gali būti tik labai trumpą laiką.
Todėl
jei jas vadinsime žaidimu, ilgainiui vaikas, nenorėdamas atlikinėti
nuobodžių,
kūrybingumą ir vaizduotę slopinančių užduočių, vengs ir bet kokio kito,
net ir
laisvo žaidimo. Duoti ar neduoti metinukui ar dvimečiui specialių
parengtų
užduotėlių – jau tik tėvelių pasirinkimas, tačiau norėtųsi paminėti, kad
sukurdami sąlygas ir aplinkybes vaikui laisvai pažaisti, mes vienu metu
laviname visą
spektrą aukščiau minėtų savybių, tuo tarpu kad ir žaismingai, bet
pateikdami
konkrečių veiksmų reikalaujančių ir dažniausiai vieną atsakymą
teturinčią
užduočių (jei reikia surušiuoti pagal spalvas, tai jokio kito varianto
nėra,
tik surušiuoti pagal atitinkamą spalvą) mes laviname tik tą konkretų
akademinį
dalyką, loginį mąstymą ir dėmesio sutelkimą, tuo pačiu sukurdami realią
grėsmę
užslopinti kūrybingumą, demotyvuoti bei išugdyti baimę bandyti, nes jau
taip anksti vaikas susiduria su klaidos aspektu, todėl atsiranda baimė
bandyti, nes galima
suklysti. Todėl, jei vis dėl to tų užduotėlių norisi, o ir vaikas jas su
pasimėgavimu atlieka, žinoma, duokite, tačiau nuoširdi rekomendacija
išlaikyti sveiką proporciją ir laiko laisviems žaidimams palikti kur kas
daugiau nei užduotėlėms.
Tiesa tai, kad ugdydami akademinius gebėjimus, norimą konkretų
rezultatą apčiuopiamai pamatysime išties greit – nereikia mažyliui būti
genialių sugebėjimų, kad po dažno tos pačios užduoties pakartojimo jis greitai
išmoktų atlikti ko prašomas (užteks kelių kartų parodyti, kad mėlyni
kamuoliukai dedami prie mėlynų ar pakartoti, koks ženklas atitinką konkrečią
automobilio markę ir t.t. ir mažylis netrukus tai įsimins ir jums
pademonstruos), tačiau mokslininkų įrodyta, kad tokios ankstyvoje vaikystėje
išmokytos žinios neturi ilgalaikės perspektyvos – pirmoje-trečioje klasėje
tokių vaikų žinios susilygina su ankstyvoje vaikystėje specialiai nemokytais
vaikais, o labai dažnai pastarieji juos ir pralenkia. Tuo tarpu vaikai,
įvairiausias kompetencijas įgiję laisvame žaidime, taip greit rezultatų gal ir
nedemonstruoja, bet jo metu įgyti gebėjimai ir kompetencijos yra ne tik
įvairiapusiškesnės, vertingesnės ir naudingesnės, įgyjamos tolygiai ir empiriškai, todėl išlieka visam
gyvenimui.
Kaip žaidžiama laisvo žaidimo metu?
Laisvo žaidimo nereikėtų suprasti labai siaurai vien kaip kažkokio žaidimo
– jei jis apibrėžiamas išankstinio rezultato neturinčia, nevertinama,
džiuginančia, paties vaiko inicijuota veikla, tai vadinasi jam gali būti
priskiriamas ir įvairūs susigalvoti žaidimai su žaislais ir įvairiomis
priemonėmis, ir piešimas, ir kūrybinės veiklos, ir šokinėjimas balose, ir
drugelių pievoje tyrinėjimas, ir gėlių puokščių rinkimas, ir knygelės
skaitymas, ir pasakos kūrimas – į šią savoką telpa išties daug ir labai įvairių
veiklų bei užsiėmimų. Vienas veiklas galite pasufleruoti jūs (na, pavyzdžiui
paduoti manų kruopų dėžę su joje pridėtais indeliais ar mažais sunkvežimiukais)
ir leisti vaikui pačiam jas išplėtoti, kitos gali iš nuobodulio spontaniškai
gimti pačiam vaikui, todėl labai svarbu, kad tam nuoboduliui tai pat
sukurtumėte terpę. Pavyzdžiui, mes savo studijos užsiėmimuose „pasufleruojame“
temą kiekviename užsiėmime pateikdami tam tikras priemones veiklai, kurią
išrutulioja ir tas priemones kiekvienas panaudoja taip, kaip sugalvoja pats. Taip
pat sąmoningai užsiėmimo metu nebūna daugiau nei dviejų veiklų – tam, kad
atsirastų vietos nuoboduliui ir galėtų įsijungti vaizduotė bei už kūrybingumą
atsakingas smegenų pusrutulis. Jei užuot leidę patiems susigalvoti, kuo
užsiimti ir kaip išplėtoti žaidimą, nuolat juos užimsime, linksminsime ir
siūlysime naujas veiklas, užduotis ir žaidimus - auginsime ne kūrėjus, o viskuo
besibodinčius ir viskuo persisotinusius bei nusivylusius vartotojus. Tad
leiskime jiems žaisti – nepaverskime šios būtinybės privilegija, nes užtektinai
laiko paroje tikram laisvam žaidimui ir galimybei iš jo pasiimti maksimalios
naudos visam gyvenimui, vaikai turi labai ribotą laiką – tik pirmąjų savo
septymetį.
Žaismingai nusteikusi Dovilė
Visos straipsnyje naudojamos "Kuria vaikai" archyvo nuotraukos bei tekstas, kurio autorė yra Dovilė Preimontė, yra "Kuria vaikai" nuosavybė.
.................................
Tai taip pat gali jums padėti:
1. Grąžinkite savo vaikiną ar draugę
2. Grąžinkite savo vyrą ar žmoną
3. Laimėkite loteriją ir akciją biuruose
4. Padėkite pastoti, jei jums reikia kūdikio
5. Visiškai išgydyti bet kokią ligą susisiekite su juo dabar: „Hangout“: drogalaspells@gmail.com, el. Paštas: Drogalad02@gmail.Com .. galite paskambinti / „WhatsApp“ naudodami šį mobiliojo telefono numerį +2347049668119 .,.,.